Att våga lite kaos - nu har Linnéuniversitetets slutrapport om värdeskapande lärande på högstadieskolan Bikupan presenterats för skolans personal.
Under 2021–2023 genomfördes ett kommunfinansierat samverkansprojekt mellan Lessebo kommun och Linnéuniversitetet om värdeskapande lärande på högstadieskolan Bikupan. Den 7 januari 2025 presenterades slutrapporten för skolans personal av två ansvariga, Katarina Ellborg från Linnéuniversitetet och Bikupans rektor Patrik Gustavsson, som båda var mer än nöjda med utfallet.
– Vi ser en ökad måluppfyllelse men det går inte säga att det beror på projektet, säger Katarina Ellborg.
– Jag tänker det handlar om vårt fokus på undervisningens innehåll och kvalitet och då är projektet en del i det arbete som genomförts, lyfter Patrik Gustavsson.
Värdeskapande undervisning hade identifierats som ett utvecklingsområde för högstadieskolan Bikupan, bland annat med basis i den årliga terminsutvärderingen där lärare specifikt framhållit vikten av att kunna stimulera elevers motivation. Skolans syfte med att arbeta värdeskapande var att sätta elevens lärande i centrum samt skapa mer lustfyllt lärande och ökad motivation genom att jobba med verkliga mottagare för skolarbetet. Allt kopplat till enhetens målbild och vision.
I rapporten presenteras projektet genom beskrivningar av de insatser som gjordes, möjligheter som uppstod och de utmaningar och frågor som väcktes. Målsättningen var att detta skulle ske i samarbete med näringslivet och kommunen som helhet. Uppdraget till forskaren från Linnéuniversitetet var att insatser skulle bedrivas som ett kollegialt lärande där personalen på skolan fick möjlighet att lära av och med varandra för att utforska och utveckla ett motivationsskapande arbetsklimat i lärarlaget och för eleverna.
– Det har varit fantastiskt att få vara med om hela resan som gjorts och få följa det arbetet som personalen genomfört, säger Katarina Ellborg.
I projektet fick Bikupans elever bland annat skriva noveller och göra novellomslag som ställdes ut på Lessebo bibliotek, skriva sagor som lästes upp för barn i förskolan, skapa en gamingbil till fritidsgården, en informationsbroschyr om Lessebo kommun på spanska som funnits tillgänglig på kommunhuset samt att de haft en modevisning med kläder de gjort i textilslöjden.
– Jag hade förväntat mig ett bra resultat men det blev ännu bättre, vilket också står i rapporten, säger en stolt rektor, Patrik Gustavsson.
Dagen avslutades med en summering där all personal delgav tips till varandra om vilket slags värdeskapande arbete som kan göras, vad de genomfört för värdeskapande undervisning 2024 och vilka värdeskapande aktiviteter som de tänker pröva 2025.
- Som några av våra lärare sa: Det handlar inte om att göra något extra, utan att göra om något som de redan gör till värdeskapande. Allt behöver inte vara stort utan det går att börja med något mindre, säger Patrik Gustavsson som ser fram emot de värdeskapande aktiviteterna som kommer att genomföras under 2025.
Rapporten i sin helhet överlämnades fysiskt till all personal men finns också att läsa digitalt:
Linnéuniversitetet - Att våga lite kaos Länk till annan webbplats.