Frågor och svar

Hur söker jag lägenhet?
För att söka en lägenhet hos oss på Lessebohus måste du först registrera dig på vår hemsida. (Eller ringa vår uthyrning på 0478-128 20 eller besöka oss på Stationsgatan 10 i Lessebo.) Efter det att du registrerat dig på vår hemsida får du ett mejl med lösenordet du valt som du använder tillsammans med ditt personnummer utan bindestreck för att logga in med. (När du registerar dig via uthyrningen på Lessebohus skickar vi dig ett brev eller mejl med ett lösenord som systemet genererat.) Därefter kan du själv aktivt söka bland våra lediga objekt och göra dina intresseanmälningar. För varje dag som du står i bostadskö får du ett poäng.

Hur fungerar bostadsuthyrningen?
Uppsagda lägenheter finns på vår hemsida där dom ligger publicerade i en vecka. Vi skickar ut erbjudande till de fem personer som har mest poäng och har lagt sitt intresse på den aktuella lägenheten . Vi skickar sedan ut ett erbjudande om att få titta på lägenheten och därefter har man en vecka på sig att svara om man vill ha den eller inte. Efter det gör vi en kreditupplysning. Om personen har betalningsanmärkningar behöver man ha en borgensman. Den som ska hyra lägenheten måste också ha en inkomst som motsvarar minst 2 1/2 gånger hyran. Om hyran är på 5 000 kr måste inkomsten vara 12 500 kr efter skatt.

Kan jag överlåta min kötid till någon annan?
Nej, kundnumret styrs av personnumret och får inte överlåtas.

Jag vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?
Lägenheten måste sägas upp skriftligt. Enligt hyreslagen är uppsägningstiden tre hela kalendermånader förutom vid dödsfall, då är det en månads uppsägningstid. Exempel: Lägenheten sägs upp den 4 mars, uppsägningstiden blir april, maj och juni.

Vart vänder jag mig om något måste åtgärdas i lägenheten?
Om det gäller felanmälningar kontaktar du felanmälan 0478-125 48 mellan 8-12 dagtid.

När får jag omtapetserat? Kan jag få en ny golvmatta i köket?
Golv, tapeter och köksluckor byts efter behov. För att få veta när du kan få omtapetserat eller för att få en ny golvmatta, måste en besiktning göras. Kontakta Lessebohus 0478-128 20 för mer information.

När ska jag betala hyran?
Du betalar hyran i förskott senast den sista varje månad. Då betalar du alltså för kommande månad. Den 31 december ska januarihyran vara betald.

Jag hittar inte min hyresavi?
Du kan logga in på "Mina sidor" för att skriva ut ocr nr och bankgironummer. Du kan även se om du har betalat din faktura. Det kan ta ett par bankdagar för att du ska kunna se när du har betalat.

Kan jag betala hyran via autogiro?
Ja, blanketten hämtar du på Lessebohus, lämna sedan in den till oss. Vi meddelar dig när autogirot börja fungera. Fram till dess måste du betala din hyra manuellt. Du kan också ladda ner den. Autogiroanmälan i pdf. , 206.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Jag har nu fått ett inkassokrav från Svea Inkasso. Får jag en betalningsanmärkning nu?
Lessebohus låter Svea Inkasso sköta kravverksamheten. Det betyder att du får ett första inkassokrav från Svea Inkasso i stället för från Lessebohus. Du får inte en betalningsanmärkning direkt eftersom det endast är fråga om ett inkassokrav. Men det är viktigt att du betalar inom den tiden som står på inkassokravet. Du ska betala till Svea Inkasso och inte till oss när du fått ett inkassokrav.

Mina grannar stör mig med högt tv ljud och höga skrik på natten, vad gör jag?
Först kan du ringa på hos grannen och vänligt be dem dämpa sig. Ofta är den som orsakar en störning inte medveten om att andra blir störda. Men om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter, eller om du inte vet hur du ska hantera situationen utan att försämra grannsämjan kan du vända dig till oss. Du kan kontakta störningsansvarig personal under dagtid på 0478-128 28. Utanför kontorstid ringer du vår fastighetsjour på telefonnummer 0478-314 15.

Jag har fått en faktura för en störning, varför jag har fått det?
Om Securitas får rycka ut för att det har varit hög musik i in lägenhet eller du har stört dina grannar på annat sätt kommer det att kosta 2.500 kronor. Varje gång Securitas åker ut för att kontrollera störningar i en lägenhet kostar det 2.500 kronor.

Vad ska jag tänka på när jag flyttar in/ut?
När du säger upp din lägenhet får du en checklista av oss. Vi går också igenom vad du ska tänka på. När du säger upp din lägenhet bokar vi också in en förbesiktning, då kontrollerar vi skicket på din lägenhet. Behöver den renoveras innan nästa hyresgäst flyttar in kan vi redan vid uppsägningen beställa jobb av våra entreprenörer. Två veckor innan avflytt ska du boka en slutbesiktning. Lägenheten ska då vara tömd och städad. Vi vill att du är med vid slutbesiktningen.

Kan jag få nycklarna före den första i månaden?
Om den utflyttande hyresgästen tillåter att du får nycklarna tidigare är det något som den personen bestämmer. Enligt hyreslagen är det den utflyttande hyresgästen som har kontraktet och som betalar hyran som bestämmer över lägenheten och det är även den personen som är ansvarig om det händer något i lägenheten. Tex om inflyttande hyresgäst har fått nycklarna tidigare än den första i månaden kl 12, och det kulle bli en brand i lägenheten, är det den som har hyreskontraktet som är ansvarig mot oss.

Måste jag få en dubbelhyra?
Vi rekommenderar att alla har en dubbelhyra för att man ska hinna flytta, tömma, städa och slutbesiktiga lägenheten man flyttar ut ifrån. Om en hyresgäst flyttar ut kl 12 och nästa flyttar in kl 12 samma dag kan det bli stora problem i logistiken.

Kan Lessebohus nollställa mina poäng?

Ja, vid försök att medvetet kringgå Lessebohus uthyrningspolicy förbehåller vi oss rätten att nollställa köpoängen. Om du inte har loggat in på "mina sidor" på ett år, eller kontaktat oss på annat sätt, kommer köpoängen att nollställas.

Hur hanterar Lessebohus den nya personuppgiftslagen GDPR?

Från och med den 25 maj 2018 hanterar AB Lessebohus personuppgifter enligt den nya dataskyddslagen, även kallad GDPR som gäller för hela EU från den 25 maj. GDPR ersätter Personuppgiftslagen (PuL), men kraven på hur företag och organisationer får behandla personuppgifter skärps. AB Lessebohus är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter i bolaget.

Vad är en personuppgift och när behandlar vi personuppgifter?
Personuppgifter är all information som kan kopplas direkt eller härledas till en levande person. Lessebohus behandlar personuppgifter som behövs för att sköta bostadsuthyrning och förvaltning av fastigheter, och för att hantera befintlig personal och för att anställa ny personal.

Hur sparar vi dina uppgifter?
Lessebohus är ett kommunalt bostadsbolag och det finns en arkiveringplan som reglerar hur handlingar sparas och hur länge de ska arkiveras. Det finns också en gallringsplan för när dokument ska förstöras.

Vad har du för rättigheter?
Du är välkommen att kontakta Lessebohus om du har frågor angående personuppgiftshantering. Om du vill begränsa hanteringen av dina personuppgifter eller om du vill rätta till felaktiga uppgifter kan du kontakta Lessebohus på telefontiderna eller besöka oss på våra öppettider. Enligt den nya dataskyddslagen har du också rätt till att få dina personuppgifter raderade. Du har också rätt att få se all information vi har om dig i våra register. Du kan också kontakta oss via info@lessebohus.se.

Lessebohus


Kontakta oss
  • Felanmälan: 0478-125 48
    Måndag-fredag: 08:00-12:00
  • Uthyrning/växel: 0478-128 20
    Måndagar - fredagar: 09:00-12:00
  • När kontoret har stängt:
    Fastighetsjour, störningar, akuta fel: 0478-314 15

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebohus.se.

Kontakt Lessebohus

Stationsgatan 10 
365 31 Lessebo

Telefon: 0478 - 128 20