Var uppmärksam på bedrägeriförsök

Bedrägeri innebär att en gärningsperson lurar någon och utger sig för att vara någon annan. Var därför uppmärksam när någon kontaktar dig och ber om dina bank- och personuppgifter eller bank-id.

Brottsförebyggande rådet (Brå), banker, eller till exempel Region Kronoberg och Lessebo kommun ber aldrig om bank-id över telefonen. Om någon ringer och kräver detta så är det mest troligt en bedragare och du bör lägga på.

Du kan läsa mer:

Polisen.se - Bedrägeri - lagar och fakta Länk till annan webbplats.

Polisen.se - Bedrägeri - utsatt Länk till annan webbplats.

Polisen.se - Prata med nära och kära om bedrägerier Länk till annan webbplats.

Anmäl bedrägeribrott till polisen

Anmäl bedrägeribrott genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Är det ett pågående brott ring 112.

Senast uppdaterad: 17 augusti 2023
Publicerad: 17 augusti 2023 kl. 16.21

Kommunikation

  • Anna Tigerström - Kommunikations- och marknadschef
    Förvaltning/Avdelning: Kommunledningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 11 Mobil: 070-948 64 88 (endast för sms)
    E-post: anna.johanssontigerstrom@lessebo.se

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun
365 80 Lessebo

Telefon: 0478 - 125 00
E-post: kontaktcenter@lessebo.se