Grafiskt mönster som kan användas i alla färger som ingår i den nya grafiska profilen.
Lessebo kommun har tagit fram en ny grafisk profil med fokus på tillgänglighet och tydlighet. Profilen innehåller nya färger, former, mönster och typsnitt.
Kommunstyrelsen har beslutat om en ny grafisk profil för Lessebo kommun, vilket bland annat innebär nya färger och former i den visuella kommunikationen. Rosa, grönt och gult byts mot nya färger som vi kallar för glas, skog, sand, papper, glöd och jord. I den grafiska profilen ingår även grafiska former, mönster och typsnitt.
- Rötterna i den nya grafiska profilen finns i kommunens tradition med glas- och pappersindustri men också i vår vision om att vara en naturnära, miljövänlig, levande, modern och kreativ kunskapskommun, säger Anna Tigerström, kommunikations- och marknadschef.
Den nya grafiska profilen är anpassad för att uppfylla lagkraven på digital tillgänglighet. Den ger också en tydlig avsändare, skapar igenkänning och förstärker de värden Lessebo kommun står för.
Sex nya färger som speglar Lessebo kommun: glas, skog, papper, glöd, sand, jord.
En ny variant av Lessebo kommuns logotyp, med ordet Lessebo kommun på två rader. Logotypen finns i färg, i svartvit och i negativ (vit).
För att tänka hållbart kommer den nya grafiska profilen att införas successivt. Det innebär kommuninvånaren parallellt kommer att mötas av det gamla och det nya utseendet.
- Vi har börjat använda oss av den nya grafiska profilen när vi gör inlägg i sociala medier och affischer till exempel. På vår webb, lessebo.se, har vi bytt ut logotypen med devisen "Lätt att komma hem" men övriga förändringar får vänta tills vi lanserar en ny webb, vilket vi har planerat att göra under 2025. Vi vill tänka så kostnadseffektivt och hållbart som möjligt, säger Anna Tigerström.
Här kan du se exempel på hur den grafiska profilen kan användas.
Exempel på hur det det grafiska mönstret kan användas på olika produkter.