Skydda dig mot telefonbedrägerier

Många drabbas av telefonbedrägerier där de luras att logga in på sin bank eller lämna ut kortuppgifter. Här finns tips från Polisen om hur du kan göra för att skydda dig.

Skydda dig själv och andra från att utsättas för telefonbedrägerier genom att följa Polisens råd.

1. Lägg på luren

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släktning, från banken, ett företag eller en myndighet.

Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

2. Logga inte in

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.

Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

3. Lita inte på den som ringer

Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.

Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.

Prata med någon du känner om de här råden. En mamma, en mormor, en granne eller kompis. Tillsammans kan vi stå emot bedragarna.

Information på andra språk än svenska finns på Polisens webbplats:

Polisen.se - Skydda dig mot telefonbedrägerier Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Brottsofferjouren stöttar drabbade

Har du eller någon närstående blivit utsatt för bedrägeri? Brottsofferjouren är en ideell organisation som erbjuder kostnadsfritt stöd till brottsutsatta, vittnen och anhöriga. Brottsofferjouren stöttar hundratals bedrägeriutsatta varje år och kan sätta dig i kontakt med en stödperson som lyssnar och förstår och även kan hjälpa till med praktiska frågor. Du behöver inte ha gjort en polisanmälan för att kontakta oss och du kan vara anonym om du vill. Alla Brottsofferjourens stödpersoner och anställda har avgett tystnadslöfte så det du berättar stannar mellan dig och mottagaren. Även du som är anhörig till en bedrägeriutsatt är välkommen att höra av dig.

Ring Brottsofferjouren på telefon 116 006 eller chatta via hemsidan:

Boj.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 9 oktober 2023
Publicerad: 9 oktober 2023 kl. 13.11

Kommunikation

  • Anna Tigerström - Kommunikations- och marknadschef
    Förvaltning/Avdelning: Kommunledningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 11 Mobil: 070-948 64 88 (endast för sms)
    E-post: anna.johanssontigerstrom@lessebo.se

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun
365 80 Lessebo

Telefon: 0478 - 125 00
E-post: kontaktcenter@lessebo.se